LA METEO

METAR (temps observé par une station meteo d'aérodrome)
Comprendre un message METAR
Obtenir Des METAR

TAF (Evolution prevue pour un aerodrome)
Comprendre un message TAF
Obtenir Des TAF

GUIDE D'UTILISATION DES CODES TAF/METAR/SPECI Document METEO FRANCE (format pdf)

ACCEDER A UN AERODROME

VAC (cartes d'acces aux aerodromes situation,approche,radio.....)
Obtenir une carte VAC

NOTAM (modification temporaire de regle de circulation aerienne ou d'equipement)

Decoder un NOTAM

Consulter les NOTAM (site S.I.A)

Consulter les NOTAM (site alternatif )

LES AERODROMES

Liste des aerodromes (format pdf :1,5Mo)
Rechercher un aerodrome

Décodage d'un NOTAM

LFFA-D0061/04
Q)LFFF/QFALB/IV/ BO/ A/000/999/5020N00259E005
A) LFQS VITRY EN ARTOIS
B) 200401070935 C) 200401311000
E) AD RESERVE AUX ACFT BASES

D0061/04 une lettre indique la série suivent 4 chiffres qui indiquent le numéro, suivi par « / » 2 chiffres indiquent l'année.
Q)LFFF/QFALB/IV/ BO/ A/000/999/5020N00259E005

Q)Ligne de qualification commence toujours par Q) ,
chaque champ est sépare par « / »
LFFF localisation FIR (région d'information de vol)

QFALB Sujet su notam Voir tableau ,ici concerne un aérodrome (FA) et appareils bases (LB)

IV type de vol concerne I=IFR V=VFR IV=IFR+VFR

BO But du notam
->N NOTAM sélectionné pour retenir l'attention immédiate de tout opérateur d'avion
->B NOTAM selectionné pour entrée au PIB (Pre-flight Information Bulletins)
->O Significatif pour vol IFR
->M Divers

A Portée
->A aérodrome
->E en route
->W nav warning

000 niveau de vol plancher

999 niveau de vol plafond

5020N00259E005
Coordonnées (5020N00259E) , rayon (005)

A) LFQS VITRY EN ARTOIS Code OACI de l'aérodrome / FIR
B) 200401070935 Date et heure d'entrée en application YYYYMMJJHHmm
C) 200401311000 Date et heure de fin de NOTAM , valeur estimée si suivi de EST YYYYMMJJHHmm (EST)
E) AD RESERVE AUX ACFT BASES texte en clair
F) G) Complément d'information

Retour

INTERNATIONAL NOTAM (Q) CODES

tables d'interprétation du contenu des NOTAMs

1) un code NOTAM contient 5 lettres la première lettre est toujours la lettre "Q"

2) la seconde et troisieme lettre identifie le sujet (voir tables "Second and Third Letter")

3) La quatrieme et cinquieme lettre identifie le status ou operation du sujet (voir tables Fourth and Fifth Letter)

THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

AGA Lighting Facilities (L)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

LA

Approach lighting system (specify runway and type)

apch lgt

LB

Aerodrome beacon

abn

LC

Runway center line lights (specify runway)

rwy centreline lgt

LD

Landing direction indicator lights

ldi lgt

LE

Runway edge lights (specify runway)

rwy edge lgt

LF

Sequenced flashing lights (specify runway)

sequenced flg lgt

LH

High intensity runway lights (specify runway)

high intst rwy lgt

LI

Runway end identifier lights (specify runway)

rwy end id lgt

LJ

Runway alignment indicator lights (specify runway)

rwy alignment indicator lgt

LK

Category II components of approach lighting system (specify runway)

category II components apch lgt

LL

Low intensity runway lights (specify runway)

low intst rwy lgt

LM

Medium intensity runway lights (specify runway)

medium intst rwy lgt

LP

Precision approach path indicator (PAPI) (specify runway)

papi

LR

All landing area lighting facilities

ldg area lgt fac

LS

Stopway lights (specify runway)

swy lgt

LT

Threshold lights (specify runway)

thr lgt

LV

Visual approach slope indicator system (specify type and runway)

vasis

LW

Heliport lighting

heliport lgt

LX

Taxiway centre line lights (specify taxiway)

twy centreline lgt

LY

Taxiway edge lights (specify taxiway)

twy edge lgt

LZ

Runway touchdown zone lights (specify runway)

rwy tdz lgt

Retour debut

THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

AGA Movement and Landing Area (M)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

MA

Movement area

mov area

MB

Bearing strength (specify part of landing area or movement area)

bearing strength

MC

Clearway (specify runway)

cwy

MD

Declared distances (specify runway)

declared dist

MG

Taxiing guidance system

tax guidance system

MH

Runway arresting gear (specify runway)

rwy arst gear

MK

Parking area

prkg area

MM

Daylight markings (specify threshold, centre line, etc.)

day markings

MN

Apron

apron

MP

Aircraft stands (specify)

acft stand

MR

Runway (specify runway)

rwy

MS

Stopway (specify runway)

swy

MT

Threshold (specify runway)

thr

MU

Runway turning bay (specify runway)

rwy turning bay

MW

Strip (specify runway)

strip

MX

Taxiway(s) (specify)

twy

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

AGA Facilities and Services (F)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

FA

Aerodrome

ad

FB

Braking action measurement equipment (specify type)

ba measurement eqpt

FC

Ceiling measurement equipment

ceiling measurement eqpt

FD

Docking system (specify AGNIS, BOLDS, etc.)

dckg system

FF

Fire fighting and rescue

fire and rescue

FG

Ground movement control

gnd mov ctl

FH

Helicopter alighting area/platform

hel alighting area

FL

Landing direction indicator

ldi

FM

Meteorological service (specify type)

met

FO

Fog dispersal system

fog dispersal

FP

Heliport

heliport

FS

Snow removal equipment

snow removal eqpt

FT

Transmissometer (specify runway and, where applicable, designator(s) of transmissometer(s))

transmissometer

FU

Fuel availability

fuel avbl

FW

Wind direction indicator

wdi

FZ

Customs

cust

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

COM Communications and Radar Facilities (C)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

CA

Air/ground (specify service and frequency)

a/g fac

CE

En route surveillance radar

rsr

CG

Ground controlled approach system (GCA)

gca

CL

Selective calling system (SELCAL)

selcal

CM

Surface movement radar

smr

CP

Precision approach radar (PAR) (specify runway)

par

CR

Surveillance radar element of precision approach radar system (specify wavelength)

sre

CS

Secondary surveillance radar (SSR)

ssr

CT

Terminal area surveillance radar (TAR)

tar

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

COM Instrument and Microwave Landing System (I)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

ID

DME associated with ILS

ils dme

IG

Glide path (ILS) (specify runway)

ils gp

II

Inner marker (ILS) (specify runway)

ils im

IL

Localizer (ILS) (specify runway)

ils liz

IM

Middle marker (ILS) (specify runway)

ils mm

IO

Outer marker (ILS) (specify runway)

ils om

IS

ILS Category I (specify runway)

ils I

IT

ILS Category II (specify runway)

ils II

IU

ILS Category III (specify runway)

ils III

IW

Microwave landing system (MLS) (specify runway)

mls

IX

Locator, outer (ILS) (specify runway)

ils lo

IY

Locator, middle (ILS) (specify runway)

ils lm

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

COM Terminal and En Route Navigation Facilities (N)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

NA

All radio navigation facilities (except...)

all rdo nav fac

NB

Nondirectional radio beacon

ndb

NC

DECCA

decca

ND

Distance measuring equipment (DME)

dme

NF

Fan marker

fan mkr

NL

Locator (specify identification)

l

NM

VOR/DME

vor/dme

NN

TACAN

tacan

NO

OMEGA

omega

NT

VORTAC

vortac

NV

VOR

vor

NX

Direction finding station (specify type and frequency)

df

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

RAC Airspace Organization (A)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

AA

Minimum altitude (specify en route/crossing/safe)

mnm alt

AC

Class B, C, D, or E Surface Area

ctr

AD

Air defense identification zone (ADIZ)

adiz

AE

Control area (CTA)

cta

AF

Flight information region (FIR)

fir

AH

Upper control area (UTA)

uta

AL

Minimum usable flight level

mnm usable fl

AN

Area navigation route

rnav route

AO

Oceanic control area (OCA)

oca

AP

Reporting point (specify name or Coded designator)

rep

AR

ATS route (specify)

ats route

AT

Class B Airspace

tma

AU

Upper flight information region (UIR)

uir

AV

Upper advisory area (UDA)

uda

AX

Intersection (INT)

int

AZ

Aerodrome traffic zone (ATZ)

atz

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

RAC Air Traffic and VOLMET Services (S)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

SA

Automatic terminal information service (ATIS)

atis

SB

ATS reporting office

aro

SC

Area control centre (ACC)

acc

SE

Flight information service (FIS)

fis

SF

Aerodrome flight information service (AFIS)

afis

SL

Flow control centre

flow ctl centre

SO

Oceanic area control centre (OAC)

oac

SP

Approach control service (APP)

app

SS

Flight service station (FSS)

fss

ST

Aerodrome control tower (TWR)

twr

SU

Upper area control centre (UAC)

uac

SV

VOLMET broadcast

volmet

SY

Upper advisory service (specify)

advisory ser

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

RAC Air Traffic Procedures (P)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

PA

Standard instrument arrival (STAR) (specify route designator)

star

PD

Standard instrument departure (SID) (specify route designator)

sid

PF

Flow control procedure

flow ctl proc

PH

Holding procedure

hldg proc

PI

Instrument approach procedure (specify type and runway)

inst apch proc

PL

Obstacle clearance limit (specify procedure)

ocl

PM

Aerodrome operating minima (specify procedure and amended minimum)

opr minima

PO

Obstacle clearance altitude

oca

PP

Obstacle clearance height

och

PR

Radio failure procedure

radio failure proc

PT

Transition altitude

transition alt

PU

Missed approach procedure (specify runway)

missed apch proc

PX

Minimum holding altitude (specify fix)

mnm hldg alt

PZ

ADIZ procedure

adiz proc

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

Navigation Warnings: Airspace Restrictions (R)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

RA

Airspace reservation (specify)

airspace reservation

RD

Danger area (specify national prefix and number)

..d..

RO

Overflying of ... (specify)

overflying

RP

Prohibited area (specify national prefix and number)

..p..

RR

Restricted area (specify national prefix and number)

..r..

RT

Temporary restricted area

tempo restricted

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THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

Navigation Warnings: Warnings (W)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

WA

Air display

air display

WB

Aerobatics

aerobatics

WC

Captive balloon or kite

captive balloon or kite

WD

Demolition of explosives

demolition of explosives

WE

Exercises (specify)

exer

WF

Air refueling

air refueling

WG

Glider flying

glider flying

WJ

Banner/target towing

banner/target towing

WL

Ascent of free balloon

ascent of free balloon

WM

Missile, gun or rocket firing

frng

WP

Parachute jumping exercise (PJE)

pje

WS

Burning or blowing gas

burning or blowing gas

WT

Mass movement of aircraft

mass mov of acft

WV

Formation flight

formation flt

WZ

model flying

model flying

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

SECOND AND THIRD LETTERS

Other Information (O)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

OA

Aeronautical information service

ais

OB

Obstacle (specify details)

obst

OE

Aircraft entry requirements

acft entry rqmnts

OL

Obstacle lights on ... (specify)

obst lgt

OR

Rescue coordination centre

rcc

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THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Availability (A)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

AC

Withdrawn for maintenance

withdrawn maint

AD

Available for daylight operation

avbl day ops

AF

Flight checked and found reliable

fltck okay

AG

Operating but ground checked only, awaiting flight check

opr awaiting fltck

AH

Hours of service are now

hr ser

AK

Resumed normal operations

okay

AM

Military operations only

mil ops only

AN

Available for night operation

avbl night ops

AO

Operational

opr

AP

Available, prior permission required

avbl ppr

AR

Available on request

avbl o/r

AS

Unserviceable

u/s

AU

Not available (specify reason if appropriate)

not avbl

AW

Completely withdrawn

withdrawn

AX

Previously promulgated shutdown has been cancelled

promulgated shutdown cnl

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Changes (C)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

CA

Activated

act

CC

Completed

cmpl

CD

Deactivated

deactivated

CE

Erected

erected

CF

Operating frequency(ies) changed to

freq change

CG

Downgraded to

downgraded to

CH

Changed

changed

CI

Identification or radio call sign changed to

ident change

CL

Realigned

realigned

CM

Displaced

displaced

CO

Operating

opr

CP

Operating on reduced power

opr reduced pwr

CR

Temporarily replaced by

tempo rplcd by

CS

Installed

installed

CT

On test, do not use

on test, do not use

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Hazard Conditions (H)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

HA

Braking action is ...

ba is

1)Poor

2)Medium/Poor

3)Medium

4)Medium/Good

5)Good

HB

Braking coefficient is ... (specify measurement device used)

brkg coefficient is

HC

Covered by compacted snow to depth of

cov compacted snow depth

HD

Covered by dry snow to a depth of

cov dry snow depth

HE

Covered by water to a depth of

cov water depth

HF

Totally free of snow and ice

free of snow and ice

HG

Grass cutting in progress

grass cutting

HH

Hazard due to (specify)

hazard due

HI

Covered by ice

cov ice

HJ

Launch planned ... (specify balloon flight identification or project Code name, launch site, planned period of launch(es)_date/time, expected climb direction, estimate time to pass 18,000 m (60,000 ft), together with estimated location)

launch plan

HK

Migration in progress

migration inpr

HL

Snow clearance completed

snow clr cmpl

HM

Marked by

marked by

HN

Covered by wet snow or slush to a depth of

cov wet snow depth

HO

Obscured by snow

obscured by snow

HP

Snow clearance in progress

snow clr inpr

HQ

Operation cancelled ... (specify balloon flight identification or project Code name)

opr cnl

HR

Standing water

standing water

HS

Sanding in progress

sanding

HT

Approach according to signal area only

apch according signal area only

HU

Launch in progress ... (specify balloon flight identification or project Code name, launch site, date/time of launch(es), estimated time passing 18,000 m (60,000 ft), or reaching cruising level if at or below 18,000 m (60,000 ft), together with estimated location, estimated date/time of termination of the flight, and planned location of ground contact when applicable)

launch inpr

HV

Work completed

work cmpl

HW

Work in progress

wip

HX

Concentration of birds

bird concentration

HY

Snow banks exist (specify height)

snow banks hgt

HZ

Covered by frozen ruts and ridges

cov frozen ruts and ridges

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THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Limitations (L)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

LA

Operating on auxiliary power supply

opr aux pwr

LB

Reserved for aircraft based therein

reserved for acft based therein

LC

Closed

clsd

LD

Unsafe

unsafe

LE

Operating without auxiliary power supply

opr without aux pwr

LF

Interference from

interference from

LG

Operating without identification

opr without ident

LH

Unserviceable for aircraft heavier than

u/s acft heavier than

LI

Closed to IFR operations

clsd ifr ops

LK

Operating as a fixed light

opr as f lgt

LL

Usable for length of...and width of...

usable length/width

LN

Closed to all night operations

clsd night ops

LP

Prohibited to

prohibited to

LR

Aircraft restricted to runways and taxiways

acft restricted to rwy and twy

LS

Subject to interruption

subj intrp

LT

Limited to

limited to

LV

Closed to VFR operations

clsd vfr ops

LW

Will take place

will take place

LX

Operating but caution advised due to

opr but caution due

Retour debut
THE NOTAM CODE

DECODE

FOURTH AND FIFTH LETTERS

Other (XX)

Code

Signification

Uniform Abbreviated Phraseology

XX

Where 4th and 5th letter Code does not cover the situation, use XX and supplement by plain language

(plain language following the
NOTAM Code)

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Decodage D'un METAR (Observation meteorologique)

Exemple de METAR

LFQQ 232000Z 16010KT 5000 BKN006 OVC014 03/02 Q1016 TEMPO BKN013

LFQQ Code oaci de l'aeroderome ici LILLE LESQUIN
232000Z Heure d'émission UTC date du mois courant heure minute
16010KT Direction du vent 160 :VBR si variable
Force du vent en noeuds 10KT
G force maxi (rafales) EX 16010G25KT
5000 Visibilite minimumhorizontale sur 360°
Peut etre decoupe en secteurs si necessaire Ex 0900N 8000S
BKN006 OVC014

Nebulosite et altitude en centaine de pieds
OVC : couvert (8 octats),
BKN : fragmenté (5 à 7 octats)
SCT : épars (3 à 4 octats)
FEW : peu (1 à 2 octats)
NSC :Pas de nuages significatifs (pas de nuages < 1500 m, ni de CB) et
si ni CAVOK, ni SKC ne sont applicables
SKC :Ciel clair si CAVOK non applicable
CAVOK :Visibilité : 10 km ou plus
Nuages : pas de nuages au-dessous de 1500 m ou au-dessous de
l'altitude minimale de secteur la plus élevée (si elle est spérieure à
1500 m) et absence de cumulonimbus.
Phénomènes : pas de phénomènes significatifs
cas particuliers
Il y a des Cumulonimbus ou des Cumulus à grande extension verticale : dans ce cas le groupe décrivant les nuages est suivi des lettre CB ou TCU (tower cumulus). Par exemple : SCT020TCU signifie 1 à 4/8 sur 2000 ft de gros Cumulus.

Le ciel est invisible à cause du brouillard. Dans ce cas, le groupe décrivant les nuages est remplacé par un groupe commençant par les lettres VV suivies de 3 chiffres indiquant la visibilité verticale exprimée en centaines de pieds; si cette dernière n'a pu être mesurée, le groupe est codé VV///. Par exemple, VV002 signifie que le ciel est invisible et que la visibilité verticale est de 200 ft. En France, ce groupe est toujours codé VV///.

03/02

Temperature / Point de rosée précédé de M si negatif
voir givrage carburateur

Q1016 Pression QNH en hPa
WS Indicateur de cisaillement de vent
RE Phenomenes recents
+ abréviations identiques à celles du temps présent mais sans préciser l'intensité.
TEND tendance
NOSIG Aucun changement significatif est prévu dans les 2 heures à venir
BECMG Indicateur d'évolution régulière ou irrégulière des conditions météorologiques
TEMPO Indicateur d'évolution temporaire de conditions météorologiques durant moins
d'une heure et couvrant moins de la moitié de la période
BECMG ATGgg Indicateur de l'heure à laquelle une (des) condition(s) prévue(s) est (sont) attendue(s)
TEMPO FMGGgg Indicateur d'heure de début d'un changement prévu
BECMG TLGGgg Indicateur d'heure de fin d'un changement prévu

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Décodage des messages de prévision TAF

Exemple de TAF
LFQQ 171100Z 171812 34003KT 2500 BR BKN008 OVC030
TEMPO 1801 1000 DZRA OVC005
BECMG 0103 36013KT 9999 BKN015
TEMPO 0412 5000 SHRA BKN010

Exemples
Décodage
LFQQ Indicateur d'emplacement OACI LILLE Lesquin
171100Z Prévision d'aérodrome du 17(du mois) à 11h00 TU
171812 La prévision est valable le 17 de 18h00 TU à 12h00 TU
34003KT
14010G25KT
00000KT
VRB02KT

Vent 340° à 3 noeuds
Vent 140° à 10 noeuds, rafales à 25 noeuds
Vent calme
Vent de direction valable et de vitesse 2 noeuds

2500
4000
0000
9999

Visibilité minimale 2500 mètres
Visibilité minimale 4000 mètres
Visibilité minimale inférieure à 50 mètres
Visibilité minimale supérieure à 10 km
BR Temps significatif voir table des codes

BKN008
OVC030
SKC
NSC
BKN033
OVC000
SCT023
FEW050
CAVOK


Couverture nuageuse 5/8 à 7/8 à partir de 800 pieds
Couverure nuageuse 8/8 dont la base nuageuse est inférieure à 3000 pieds
Ciel clair
Pas de nuage significatif
Couverture nuageuse 5/8 à 7/8 à partir de 3300 pieds
Couverure nuageuse 8/8 dont la base nuageuse est inférieure à 100 pieds
Couverture nuageuse 3/8 à 4/8 à partir de 2300 pieds
Couverture nuageuse 1/8 à 2/8 à partir de 5000 pieds
Visibilité supérieure à 10 km aucun nuage sous 1500 mètres
T36/14Z
TM09/04Z

Température prévue: 36°C à 14h00 TU
Température prévue: -04°C à 04h00 TU
Groupes d'évolution et de probabilité

FM1500 27015
KT 9000 NSC

TEMPO 1114
27015G25KT +TSRA SCT015CB BKN030

BECMG 1719 NSW BKN030

PROB30 1618 TSRA

PROB40TEMPO 0507 0500 FZFG

À partir de 15 h 00 la situation est :27015 kt 9000 NSC

Fluctuations temporaires de plusieurs paramètres entre 11 h et 14 h,on notera temporairement :27015G25KT +TSRA SCT015CB BKN030


Évolution du temps significatif et des nuages de 17 h à 19 h devenant après 19 h NSW BKN030

Modification probable (30 %) du temps significatif entre 16 h et 18 h : TSRA

Fluctuations temporaires probables (40 %) de la visibilité et du temps significatif entre 05 h et 07 h : 0500 FZFG

TEMPO 1801 1000 DZRA OVC005 Changement temporaire des conditions météo entre 10h00 TU et 15h00 TU :Ces modifications suivent le groupe TEMPO
BECMG 0103 36013KT 9999 BKN015 Les conditions antérieures à 14h00 TU subiront un changement entre 14h00 TU et 16h00 TU. Ces changements suivent l'indication BECMG.
TEMPO 0412 5000 SHRA BKN010 Changement temporaire des conditions météo entre 10h00 TU et 15h00 TU :Ces modifications suivent le groupe TEMPO

 

Abréviations courantes de temps significatif dans les codes METAR, TAF

Intensité ou proximité
Descripteurs
Precipitations
Obscurcissement
Autres
phénomènes

- :Faible

+ :Forte

VC :Au voisinage

Pas de symboles:
moderé

MI : mince

PR : partiel

BC : bancs

DR :
chasse-poussière
sable
neige basse

BL :
chasse-poussière
sable
neige élevée

SH :averse(s)

TS : orage

FZ : se congelant

DZ : bruine

RA :pluie

SN :neige

SG :neige en grains

IC : cristaux de glace

PL : granules de glace

GR :grêle

GS :grésil et/ou neige roulée

BR : brume

FG : brouillard

FU : fumée

VA : cendres volcaniques

DU: poussière généralisée

SA : sable

HZ : brume sèche

PO :tourbillons de poussière sable

SQ :grains

FC :nuages en entonnoir (trombe terrestre ou trombe marine)

SS : tempête de sable

DS :tempête de poussière

GUIDE D'UTILISATION DES CODES TAF/METAR/SPECI Document METEO FRANCE (format pdf)


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